Kdo je vlastně realitní makléř a co pro své klienty dělá? - Ondřej Černovický - Váš prověřený makléř

Kdo je vlastně realitní makléř a co pro své klienty dělá?

Co je pro vás nejcennější kromě rodiny a zdraví? Přiznám se, že pro mě je to čas a jistota. Po letech v oboru a s dostatečnou dávkou sebereflexe se tak pokusím popsat, v čem vidím hlavní přidanou hodnotu realitního makléře – zkušeného a prověřeného profesionála, který není začátečník nebo rekreační realiťák.

Mějte jistotu, že prodej nebo pronájem nemovitosti má v rukou skutečný profík

Češi jsou národ kutilů a skutečně spoustu činností zvládnou svépomocí. Postaví si zeď nebo vymění zimní pneumatiky na letní. Avšak s jakým výsledkem? Zeď kvůli své křivosti vyžaduje dvojnásobek omítky ke srovnání a kolo je třeba málo utažené – to vše se projeví až později nebo třeba vůbec. Záleží na tom, jaké máte štěstí.

Úplně to samé platí při prodeji nebo pronájmu nemovitostí. V internetové době sami zvládnete téměř vše, dokonce i prodat vlastní střechu nad hlavou. Elementární rozdíl v práci amatéra a profesionála je však ten, že profík operuje s naprosto minimální dávkou štěstí. Má zkušenosti a předvídá. Říká se, že štěstí přeje připraveným a to pravý odborník vždy je, nespoléhá se jen na náhodu.

Poměrně často se setkávám s lidmi, kteří jsou při prodeji nemovitostí na vyšší úrovni. Už to nejsou amatéři, ale rekreační prodejci. Zpravidla to znamená, že za sebou mají prodej 2, 3, 5 nebo i 10 nemovitostí. Nikdy se s nikým nehádám a nikoho nebudu přesvědčovat, protože každý má vlastní filosofii a je svého štěstí strůjce. Ale přiznám se vám, že kdybych přišel na svůj historicky desátý trénink volejbalu a měl se bavit s kolegou sportovcem, který má stejný počet cvičení za sebou v posledních pár dnech, byl bych s výzvou na smeč celkem opatrný.

Zkušenosti jsou k nezaplacení

Tato věta funguje nejenom jako pořekadlo, ale i jako známá praktika. Někteří za profesionála platit nebudou a raději se pustí do riskantních obchodů sami. Křivou zeď u altánku, který si stavíte na letní grilování, ve výsledku snad nějak skousnete. Špatně prodaná anebo pronajatá nemovitost vás však může dostat do naprosto jiné životní situace. Chápu ty, kteří se touto cestou vydají. Je to jejich volba a nic není černobílé, záleží na nastavení jedince a jeho prioritách. Nechápu ale lidi, kteří se do této role staví i v případě, kdy jsou informovaní o všech rizicích. Přijde mi to jako velká škoda, protože problémům se nemá chodit naproti. Má se jim předcházet.

Šetřete svůj čas s pomocí odborníka

Druhou rovinou je samotný čas. Pokud máme všichni na světě jedné veličiny málo, pak je to právě on. Postavte na konec basketbalového hřiště profesionálního hráče a vyzvěte ho, aby trefil koš. Pak si na stejné místo stoupněte vy a porovnejte výsledky. Komu splnění úkolu trvalo déle a kdo marnil čas pokusy? Profesionál vždy šetří čas, kterého vy sami ve stejné činnosti vydáte v násobcích.

Prodeje některých nemovitostí zaberou mnoho měsíců soustavné práce. Některé dokonce nejsou pro makléře ve výsledku ani rentabilní. Proč tomu tak je?

Musíte si poradit se 3 základními úkoly:

  1. Jak a s kým zpracovat dobrou prezentaci.
  2. Nastavit marketingové kampaně.
  3. Umět oslovit desítky tisíc lidí v okolí.

Všechny tyto věci jsem se sám učil několik dlouhých let každý den a stále v tom pokračuji. Chcete se stavit do situace, kdy se budete pokoušet několik let bádání a ověřování zhustit do malého zlomku tohoto času?

Podívejme se nyní na nejčastější chyby a nástrahy na prodávající, kteří se vydali vlastní cestou. Vybral jsem 4 body, ke kterým přidávám otázky k zamyšlení:

1.       Nastavení ceny

2.       Prezentace

3.       Inzerce

4.       Zkušenosti

V bodech záměrně nehovořím o smluvní dokumentaci k prodeji a úschově kupní ceny. Jsem totiž přesvědčen, že dnes už by o tomto nikdo nediskutoval a vždy si zaplatil asistenci kvalitního advokáta.

Celý článek je můj osobní pohled na věc a chápu, že u některých se nemusí setkat s pochopením. Všichni máme své názory a volby. Potěšilo by mě, kdyby se každý pokusil zamyslet nad jednou myšlenkou. Ať už jsou to křivé zdi nebo dosažené ceny při prodeji nemovitosti – opravdu dokáže amatér dosáhnout výsledků srovnatelných s profesionálem?

P.S.: Pokud rádi stavíte svépomocí nebo si třeba opravujete auto, tak mě neukamenujte 🙂 Může to být báječný koníček. Ale ne doslova milionový, jako je prodej vaší nemovitosti.


rfwbs-slide

Reference

Co o mně říkají klienti?

Copyright © 2018. Všechna práva vyhrazena.

Vytvořil Tomáš Hlad.